آزمایش رنگ سنجی ASTM D1500

منبع ویدئو: شرکت پارسیان تکنولوژی

چرا انجام این آزمایش مهم است؟

در بیشتر روغن های تولیدی رنگ روغن ناشی از روغن پایه مصرفی و مواد افزودنی است و بسته به این که روغن پایه و مواد افزودنی چگونه و از کجا تامین شده باشند رنگ روغن ممکن است از زرد بسیار کمرنگ تا قهوه ای تیره تغییر کند.

در مورد رنگ روغن های پایه باید گفت معمولا هرچه روغن پایه با کیفیت تر و مرغوب  باشه دارای رنگ روشن تری است. که البته باز یک حکم کلی نیست!

در هر صورت رنگ روغن موتور کارنکرده، معیاری برای تشخیص کیفیت و نوع تصفیه آن می باشد که در معاملات از نظر مشتری آیتم مهمی می باشد.

اما در مورد روغن کارکرده قضیه کاملا برعکس است؛ چنانچه رنگ روغن پس از مدتی کارکرد تغییر نکند، نشانه عدم توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات و در نتیجه نامناسب بودن آن روغن است.

با توجه به این توضیحات مشخص می شود که در مرحله خرید، تولید و حتی پس از مصرف روغن موتور، رنگ و تشخیص درست آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیز با توجه به رنگروغن داخل موتور خودرو، به راحتی می توان تشخیص داد زمان تعویض روغن موتور ماشین فرا رسیده است.

این دستگاه در آزمایشگاه نفت و روغن و گریس و آزمایشگاه پتروشیمی و آزمایشگاه پالایشگاهها و آزمایشگاههای استاندارد و آزمایشگاه تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه رنگ سنج مواد نفتی یا همان کالرمتر نفتی جهت اندازه گیری رنگ مواد نفتی و روغن ها به کار می رود. عملکرد دستگاه رنگ سنج مواد نفتی مطابق با استاندارد بین المللی ASTM D1500 می باشد.

دستگاه رنگ سنج مواد نفتی در دو مدل مقایسه ای ( چشمی ) یا همان کمپراتور و مدل تمام اتوماتیک دیجیتال می باشد.

اگر دستگاه رنگ سنج، اتومات باشد دستگاه رنگ را به صورت عددی دقیق،  از 0 تا 8 اعلام می کند.

که اگر مدل چشمی باشد نمونه رنگ شاهد باید داشته باشید .

با استفاده از یک منبع نور استاندارد و ظرف آزمون حاوی نمونه می توان این تست را انجام داد و در نهایت رنگ نمونه را با صفحات شیشه ای استاندارد که مابین  5/0 تا 8 صورت کیفی عددگذاری شده اند، مقایسه نمود که با مقایسه چشمی رنگ تشخیص داده می شود و یا از دستگاهی ساده مانند شکل زیر استفاده می شود:

روش آزمون:

در یک لوله شیشه ای آب مقطر بریزید و در لوله دیگر روغن که میخواهید رنگ آن را بسنجید بریزید.

از چشمی دوربین نگاه کنید ؛ دو نیم دایره با رنگ های متفاوت می بینید.

پیچ تنظیم را آنقدر حرکت دهید تا رنگ دو نیم دایره یکسان شود.

حالا عدد روی دستگاه نشانگر رنگ روغن می شود.

بعد از مدتی فعالیت در آزمایشگاه روغن موتور و انجام تست با دستگاه، آنقدر حرفه ای خواهید شد که خودتان با اولین نگاه عدد رنگ روغن موتور را، با دقتی نزدیک به دقت دستگاه، تشخیص خواهید داد.

استاندارد ملی ایران، ایزیری 203، را به دقت مطالعه بفرمائید. دانلود فایل

موفق باشید، حرفه ای باشید 🙂